Παρασκευή, 25 Ιουνίου, 2021
spot_img
spot_imgspot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

Λογοθεραπευτές Πάτρα: Παγκόσμια Ημέρα Αυτισμού: 2 Απριλίου

spot_imgspot_img
spot_imgspot_img

Η 2η Απριλίου είναι η Παγκόσμια Ημέρα Ευαισθητοποίησης για τον Αυτισμό. 

Η παγκόσμια ημέρα αυτισμού μπορεί να είναι μια φορά το χρόνο αλλά ο αυτισμός μένει και μετά την διάγνωση και περνάει επίσημα στην καθημερινότητα της οικογένειας. Όσο γνωστή και αν είναι η λέξη “αυτισμός” τόσο άγνωστη η πορεία και η καθημερινότητα που ακολουθεί.

Τι ξέρουμε όμως για τον αυτισμό;

Ο όρος προέρχεται από την ελληνική λέξη αὐτὀς (autos), που σημαίνει εαυτός.  Υιοθετήθηκε από τον Hans Asperger το 1938 με τη σύγχρονη έννοια για να περιγράψει την παιδική συμπεριφορά.  Οι αναπτυξιακές διαταραχές του φάσματος αυτισμού (ASD) είναι δια βίου νευροαναπτυξιακές διαταραχές. Η διάγνωσή τους γίνεται στην παιδική ηλικία, με ασφάλεια πριν την ολοκλήρωση του πρώτου κιόλας έτους. Η αυξανόμενη  συχνότητα εμφάνισης παγκοσμίως τα τελευταία 20 χρόνια κάνει αναγκαία την σωστή ενημέρωση, ευαισθητοποίηση για τα διακαιώματα των ατόμων που βρίσκονται στα φάσμα καθώς και των οικογενειών τους.

Η διάγνωση  βασίζεται μόνο σε κλινικά κριτήρια. Δεν υπάρχει εξέταση στα πλαίσια του προγεννετικού έλεγχου , για αυτό και ποικίλει σημαντικά ο χρόνος διάγνωσης και έναρξης της παρέμβασης . Στις περισσότερες περιπτώσεις, η αιτιολογία παραμένει άγνωστη. Ωστόσο γενετικοί, επιγενετικοί και περιβαλλοντικοί παράγοντες σύμφωνα με πιο πρόσφατες μελέτες, έχουν εμπλακεί  στην εμφάνιση του αυτισμού, αλλά φαίνεται ότι οι γενετικοί παράγοντες παίζουν τον σημαντικότερο ρόλο . 

 

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του αυτισμού; 

Τα άτομα που βρίσκονται στο φάσμα παρουσιάζουν μειωμένη λεκτική και μη λεκτική κοινωνική επικοινωνία και αλληλεπίδραση, καθώς και επαναλαμβανόμενα μοτίβα συμπεριφοράς ή κινήσεων που τα περιορίζουν περισσότερο στην επικοινωνία τους.  Η σοβαρότητα των συμπτωμάτων και το επίπεδο λειτουργικότητας ποικίλλουν, από αυτόνομα άτομα που χρειάζονται μόνο περιορισμένη υποστήριξη, έως άτομα με περιορισμένη αυτονομία, με άλλες συννοσηρότητες, χωρίς προφορική επικοινωνία, για τα οποία απαιτείται συνεχής και ουσιαστική υποστήριξη . 

Τα πρώτα μη ειδικά σημάδια που αναγνωρίζονται στα βρέφη ή τα νήπια περιλαμβάνουν:

  • ευερεθιστότητα,
  • παθητικότητα,
  • δυσκολίες στον ύπνο και το φαγητό,
  • ακολουθούμενες από καθυστερήσεις στη γλώσσα και την κοινωνική δέσμευση.

Κατά το πρώτο έτος της ηλικίας τα παιδιά που είναι στο φάσμα εμφανίζουν άτυπες συμπεριφορές, σε όλους τους τομείς της οπτικής προσοχής, της μίμησης, της κοινωνικής συνδιαλλαγής τους, του κινητικού ελέγχου και των αντιδράσεων τους . Υπάρχει επίσης άτυπη  γλωσσική  απόκλιση, με ήπια καθυστέρηση τους πρώτους 12 μήνες που εξελίσσονται σε πιο σοβαρές καθυστερήσεις μέχρι τους 24 μήνες . Έως 3 ετών, εκδηλώνονται τα τυπικά βασικά χαρακτηριστικά, δηλαδή η έλλειψη κοινωνικής επικοινωνίας και οι περιορισμένες / επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές και ενδιαφέροντα.

Ποια είναι η συχνότητα εμφάνισης; 

Η αναλογία μεταξύ αγοριών και κοριτσιών είναι 4: 1 . Πολλοί παράγοντες έχουν ενοχοποιηθεί για αυτή την αναλογία χωρίς βέβαια η επίδραση των χρωμοσωμάτων του φύλου να είναι σαφής. Αρκετές μελέτες σύμφωνα με βιολογικά στοιχεία υποστηρίζουν το ρόλο των ορμονών του φύλου, ειδικά της τεστοστερόνης του εμβρύου, τη γενετική προδιάθεση για τον αυτισμό, τα χαρακτηριστικά συμπεριφοράς και επικοινωνίας και τα αυτιστικά χαρακτηριστικά για να αιτιολογήσουν την αρνητική υπεροχή των αγοριών.

Από την άλλη, πρόσφατες μελέτες δείχνουν ότι τα κορίτσια παρουσιάζουν διαφορετικές δομικές μεταβολές στον εγκέφαλο που σχετίζονται με αυτιστικά χαρακτηριστικά, σε σύγκριση με τα αγόρια. Φαίνεται ότι ο «θηλυκός αυτιστικός φαινότυπος» είναι διαφορετικός από τον  αρσενικό, ειδικά μεταξύ των ατόμων με υψηλή λειτουργικότητα. Καταλήγουν λοιπόν ότι  τα  κορίτσια (γυναίκες) είναι λιγότερο πιθανό να εκδηλώσουν σοβαρές δυσκολίες επικοινωνίας και καμουφλάρουν τις δυσκολίες τους, οδηγώντας σε καθυστερημένη ή και καθόλου διάγνωση. Ακόμη και όταν υπάρχουν αυτιστικά γνωρίσματα, συχνά δεν πληρούν τα καθιερωμένα κριτήρια,  οδηγώντας σε λάθος διαγνώσεις, που “δικαιολογούνται” από τα στερεότυπα του φύλου.

 

Γιατί πρέπει όλοι να θυμόμαστε την 2η Απριλίου;

  • 1/2- του συνολικού αριθμού παιδιών με αυτισμό συνήθως έχουν ανάγκη από ένα σταθερό, ασφαλές περιβάλλον.
  • 28% – το ποσοστό των παιδιών με αυτισμό αυτοτραυματίζονται.
  • 2/3- του συνολικού αριθμού παιδιών με αυτισμό αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα εκφοβισμού.
  • Δεν υπάρχει συγκεκριμένη θεραπεία, αλλά υπάρχουν θεραπείες!
    Σήμερα, υπάρχουν πολλές διαφορετικές προσεγγίσεις για τη θεραπεία διαταραχών του φάσματος  αυτισμού, αλλά μπορούν να εφαρμοστούν μόνο όταν το άτομο διαγνωστεί! Με τη ευαισθητοποίηση μπορούμε να βοηθήσουμε τους ανθρώπους να έρθουν σε επαφή με ειδικούς και να ξεκινήσουν μια παρέμβαση που ίσως  αλλάξει την ποιότητα ζωής τους. 
  • Μην προσπαθήσετε να τους αλλάξετε, προσπαθήστε να τους καταλάβετε!
    Τα άτομα με διαταραχές του φάσματος του αυτισμού έχουν συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, συμπεριφορές, ενδιαφέροντα και τρόπους να κάνουν πράγματα! Το κλειδί είναι να κατανοήσετε τον τρόπο που βλέπουν τον κόσμο και την συμπεριφορά τους χωρίς να αλλάξετε τους ανθρώπους.
  • Ενήλικες με διαταραχές φάσματος
    Δεν υπάρχει θεραπεία για διαταραχές του φάσματος αυτισμού! Μόλις μπει η διάγνωση, την κουβαλάει για το υπόλοιπο της ζωής του και η έρευνα δείχνει ότι οι δραστηριότητες που ενθαρρύνουν την ανεξαρτησία μπορούν να αυξήσουν τις καθημερινές δεξιότητες και να μειώσουν τα συμπτώματα του αυτισμού.

 

 

Η αξιολόγηση και η πρώιμη παρέμβαση είναι τα “κλειδιά” στην εξέλιξη και την ποιότητα ζωής των ανθρώπων.

 

Η ανθρώπινη σύνδεση και επικοινωνία απαιτούν σύνθετα στοιχεία, ολιστική προσέγγιση, πέρα από γνωστά στερεότυπα.

 
 
Author: Anastasopoulou Chara, MSc- SLP/SLT, 
Official Facilitator The Inner Game Institute by Tim Gallwey
Wellbeing coach- Executive Coach (EMCC)

 

www.milw-epikoinwnw.com

Latest Posts

spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

Κουζίνα

Τελευταια news